Romhatten.dk - Stedet for romelskere
Kontakt
Luk
Log ind med facebook Login  
Opret bruger
Brugernavn eller adgangskode er forkert
Brugernavn påkrævet
Adgangskode påkrævet
Luk
Navn påkrævet
E-mail påkrævet
Adgangskode påkrævet
Luk

Importørfokus - MacY

Skrevet d. 02-09-2014 af Rikke "Whiskyhatten" Juhl

I 2000 var der whiskymesse i København og ved en særlig stand hobede mennesketallet sig op, da udstilleren havde tændt op for en blindtasting for puplikum. Et nyt produkt skulle præsenteres... ”sikke en lækker whisky...” Glassets indhold var slet ikke var whisky, men derimod Ron Zacapa, en i dag vellidt lagret rom med stor popularitet i Danmark. 

Dette var MacY's forsøg på at introducere et produkt på markedet, som drengene bag firmaet selv synes var værd at få til landet. Whisky var allerede velkendt i de danske kroge, men lagret kvalitetsrom havde endnu ikke fundet sin vej til norden. ”Romtrenden har vi klart haft en stor indflydelse på”. 

Det startede tilbage i 1979 med sangen YMCA af Village People... I hvert fald var det denne sang der i 1995 på mystisk vis inspirerede Søren Nørgaard, hans bror Jens  og Kjeld Bitch, da de sad på den jyske hede og diskuterede et navn til deres nyopstartede firma. ”Mac lød så skotsk, og Y'et smed vi så i enden, så lød det sgu da fint!” fortæller herrene med smil på læberne, da jeg spørger dem, hvorfra de har navnet. Mac Y var født, og med et toilet i Frederiks som lager,, en lille by syd for Viborg, kunne det ikke blive mere ”from scratch” end det var. 

For at starte firma skulle vi have et toldfrit lager, der skulle godkendes af skat. Vi tog hvad vi lige havde og det var et toilet hos mig, som fint kunne rumme lidt whisky.” Søren fortæller videre at der var mange emner der først blev opklaret hen ad vejen. Computersystem til styring af regnskab og generelt de tekniske områder var lidt af en udfordring. Da Søren havde været kassere var det ham der blev sat på posten som den administrative. ”Der kan ikke være stor forskel på at skrive kontingent ud og at skrive en faktura. Det er der så, skal lige siges.” Og dr var meget der måtte læres i processen. 30000kr var beløbet de tre havde skrabet sammen, men der skulle både installeres alarm på badeværelset og der var i det hele mange omkostninger. Der blev derfor spyttet flere penge i kassen. Ideen kom af at Sørens bror, Jens samlede på whisky primært fra vores kære nabo, Skotland. Jens, som  desværre ikke er iblandt os i dag, havde to logerende skotter på besøg på heden, de var på udveksling, og drengene fik blod på tanden, og ville se de logerendes hjemland. Gerne så billigt som muligt, så de fik den indskydelse at skrive til forskellige skotske destillerier, for at få sponsoreret denne tur. Da det ikke var lykkedes dem efter nogen kamp, kom de i tanker om, at der i øvrigt var alt for lidt whisky i udbud på det danske marked. Her kom der gang i gryden. De skrev igen til adskillige destillerier i Skotland, nu med intuition om at ville importere deres produkter og sælge dem i Danmark. Det er med varm latter og selvironi der bliver fortalt om de første tiltag. Helt uden idé om hvad de eventuelt havde at konkurrere med i Danmark, var de allerede i gang og syntes det kunne være vældigt sjovt. Første sending var to paller Deerstalker, et populært blend, som firmaet bevidst stadig har i det nu noget større sortiment. Whiskyen opbevarede de på deres godkendte lager, toilettet i Frederiks, og kørte rundt til de første omkringliggende forhandlere, for at få det ud til deres kunder. Forhandlere der på dette tidspunkt primært solgte vin og tobak el.l. 

I dag dækker Mac Y's lager ca 3000m2, stadig med adresse i Frederiks ved Karup. Her er de solidt placeret med nogle udvidelser siden toilettet i form af først én garage, så to. Nu to store haller. Spiritus med en go' smag i munden lyder det fra importørene med rette. Smagspanelet sidder på matriklen i Frederiks og vurderer farve, fylde, duft og smag samt noterer dette, for samtlige produkter der findes i sortimentet. På hjemmesiden kan der læses om hver og én, og derudfra kan kunder se, hvad de køber. Dertil holdes smagninger på landsplan, både whisky, rom, tequila etc. ”Det kom helt af sig selv i starten, da vi jo ikke vidste om det ville gå godt. Så vi skulle være sikre på at vi selv gad drikke det, hvis ikke vi kunne sælge det. Samtidig er det for os helt basal sund fornuft, at man ved hvad man sælger. Selvfølgelig skal vi smage alt hvad vi indkøber, for at kunne fortælle vores kunder om produkterne. Og ligesom man i en idrætsforening ikke køber net og bolde, som man selv finder af dårlig kvalitet, køber vi heller ikke noget, vi ikke kan stå inde for.”

Som noget nyt udbyder Mac Y også Bourbonsmagninger, og som det skete med rommen; da den vandt danskernes tillid, satses der på bourbonen vil overbevise det danske marked til større import. ”Bourbon er undervurderet, og det er ærgeligt, da der er så meget godt. Det er selvfølgelig kun det gode vi handler med” -lyder det fra Kjeld Bitch, der holder meget af en god dram. Gennem de seneste år har bourbon bl.a. vundet stort indpas i sammenhæng med de stadigt mere populære cocktailbarer der skyder op. Desuden leverer Mac Y spiritus til mange af disse. 

Jyder med ben i næsen, fulde af troværdighed og med jordnære mindset bliver hurtigt set og anerkendt... Og netværk er deraf ikke en større udfordring for firmaet. Helt grønne var Kjeld og Søren ikke, da Mac Y begyndte at spire. Med en fortid i lokal idrætsforening, både som iværksættere, stiftere og i div administrative lederstillinger, var de vandt til at skabe fremdrift og udvikle. Strukturen de var vandt til fra dette miljø, kunne genbruges i deres nye projekt. Igangsættersind er nok engang afgørende for at starte virksomhed og vigtigheden af interesse ses tydeligt, da de med fuldtidsjob ihærdigt arbejdede med et sådant projekt på sidelinjen. ”Det tog meget af vores tid og alle hjalp til; venner, naboer og familie; dem der lige kunne, fik opgaver, for at det hele kunne hænge sammen til en start.” 

Uden problemer var det ikke, at starte fra bunden. Gennemtænkt var det knapt, da de fik første palle til landet. Uden forberedende spørgerunder hos div forhandlere, var de ivrige efter at komme i gang og købte ind inden overhovedet at have undersøgt om der var interesse på markedet. En kuffertfuld whisky under armen og ud til de første vinhandlere. Heldigvis købte de og det var startskuddet til en omsætning der i dag ligger i de tocifrede millionbeløb. Hvad der startede med at være en sjov idé viste sig at være en ganske givende forretning. Tilbage i halvfemserne solgte de på to måneder hvad de i dag sælger på 1-2 dage. ”Det er en omsætning vi aldrig havde turdet drømme om”

1005675 529827343732730 1233470854 N

Da rommen blev interessant...

Fabio fra Rum Nation ringede til MacY og var meget interesseret i at få rom på markedet i nordeuropa.  Overraskende havde Fabio forstået fra hjemmesiden at Mac Y handlede med kvalitetsspiritus. Det var med nogen skepsis at Kjeld og Søren valgte at købe den første sending Ron Zacapa, men da det viste sig at stille tørsten, fik de hurtigt en aftale i hus, og herfor var det muligt at smage på delikatessen til Københavns whiskymesse i 2000. Mac Y var dermed de første der begyndte at importere lagret rom til Danmark. Ron Zacapa, som mange nydere af kvalitetsrom ved hvilken er, har siden haft en solid plads både hos branchefolk og private. 

Med stigende bevidsthed om kvalitet hos danskere samt interessen for  nyheder fra udlandet, er efterspørgslen stødt voksende, og det danske marked flyder i dag med lækre sager fra hele verden. Meget af dette runder Mac Ys lager i Frederiks, inden det er i hånden på forbrugeren. 

 

Kan vi gøre det samme med bourbon?...

Igennem brancheaktiviteter er Jim Murray et kendt ansigt hos Mac Y, og en ven af firmaet. Han taler rosende om tanken og sjælen bag ideen, da hans egen filosofi er, at alle intetsigende produkter på markedet skal frasorteres. Dette gøres netop ved at man sætter et smagspanel til at kvalitetsstemple, hvad der indkøbes. Og spytte alt andet ud. Da han på et besøg foreslår import af amerikansk whiskey, griner han samtidig ad ideen, da han er overbevist om umuligheden i, at få huset en aftale med Buffalo Trace i Kentucky. Destilleriet der ejer en tydeligt overvejende del af al Bourbonproduktion, havde allerede rygende travlt, da bourbon havde vundet stor interesse i mange andre dele af verden. Ikke desto mindre tager Mac Y gerne udfordringer op, og med ivrighed ringede de til Buffalo Trace og varmede ligeså stille op til import af et nu mere og mere populært produkt, også her i landet. ”Bourbon er stadig en ny størrelse på det danske marked set i forhold tl skotsk whisky, men ved et hurtigt kig på tallene går det tydeligvis den rigtige vej.” En fordel for bourbonen er, at den har en vigtig rolle i cocktailverden som er stadigt prydende i de større byer især. 

I 2004 bliver Buffalo Trace kåret som verdens bedste destilleri, og her koger efterspørgslen verden over. ”Vi gik fra at få 2000 flasker årligt til pludselig kun at kunne få 300. De producerede simpelthen ikke nok til at dække efterspørgslen. Det var lidt hårdt for kurverne.” Kjeld Bitch fortæller videre hvordan de var nødt til at forklare eksportansvarlig fra Buffalo Trace om presset fra danskerne, og herefter kom der ligeså stille gang i bourbonen igen. 

Samme boost som kvalitetsrommen har fået, er usandsynligt sker med bourbon også. ”Rom er lavet på sukker, og hvem kan ikke lide det.” Der satses dog på, med lidt mere fokus på at oplyse landet om bourbons baggrund og produktion samt velarrangerede bourbonsmagninger i udbud til forhandlere landet over, at bourbon nok skal finde sin vej ind i danskernes hjerter.

Vejen til success..

Med 6 år uden ansatte fik Mac Y en god økonomisk start. Der blev ikke prioriteret at ansætte folk, da de selv kunne klare opgaverne, men da de var kommet rigtigt i gang, så de det en nødvendighed at oprette et par stillinger. I 2006 blev det til  Mac Y a/s og fungerer i dag som aktieselskab. 

Også en humanitær faktor har været af stor betydning for firmaets success. En faktor der bliver mere og mere usædvanlig, når man møder store karle som disse. Med "vi er som vi er"-attituden og uden fordomme er Søren Nørgaard og Kjeld Bitch to meget troværdige personer, der har formået at skabe kontakt på det helt jordnære plan. "Vi er nogle bonderøve fra Jylland, men lad dig ikke snyde af det. Vi ved hvad vi vil." Og med begge ben på jorden, har de ført Mac Y rigtig langt. 

Ikke engang en finanskrise har væltet dem af pinden. Den kom som hos alle andre aktionære ret ubelejligt, også her. Mærkes kunne den, men med overvejelser og diskussioner, nåede de til enighed omkring yderligere ansættelser til at trække dem sikkert igennem, og i dag ser de tilbage på den beslutning med stor tilfredshed. 

 



Danske importører, Whisky i Danmark



Tilmeld dig nyhedsbrevet